Обсяг фарби, необхідної для фарбування машини, залежить від її розмірів, стану поверхні та інших обставин. Існує методика розрахунку, що допомагає визначити оптимальну кількість фарби для автомобіля.
Таблиця витрати фарби для авто
У таблицях витрати фарби на автомобіль вказується кількість фарби, необхідне фарбування різних елементів кузова чи всього автомобіля. Вони містять інформацію, яка допомагає визначити кількість витрати фарби на фарбування автомобіля , виходячи з його розмірів та характеристик. Нижче наведена таблиця містить норми витрати автомобільного лаку при використанні пістолета, а також витрата грунтовки для пластику, антикорозійного акрилового грунту та фарби в аерозольних балончиках для різних елементів кузова.
Таблиця витрат автофарби на деталь - витрата фарби, ЛКП, ґрунтовки
Орієнтовна витрата фарби на прикладі автомобіля E-класу |
ФАРБА |
ЛАК |
АДГЕЗІЙНА ГРУНТІВКА ПО ПЛАСТИКОЮ |
ГРУНТІВКА ( антикорозійна /акрилова) |
Витрата фарби для фарбування окремих елементів кузова (200 -250 мл на 1м ² оброблюваної поверхні) |
|||
Нова деталь |
Деталь пошкоджено до 50% |
Деталь пошкоджено понад 50% |
||||||
![]() |
ПЕРЕДНІЙ БАМПЕР |
аерозоль х 3шт; фарба під пістолет 200-300мол |
аерозоль х 3шт; лак під пістолет 300-350мл |
аерозоль х 2шт; ґрунт під пістолет 150-200мл |
аерозоль х 1-3шт; ґрунт під пістолет 100-300мл |
250 мл |
100 мл |
200 мл |
|
ЗАДНІЙ БАМПЕР |
аерозоль х 3шт; фарба під пістолет 200-300мол |
аерозоль х 3шт; лак під пістолет 300-350мл |
аерозоль х 2шт; ґрунт під пістолет 150-200мл |
аерозоль х 1-3шт; ґрунт під пістолет 100-300мл |
250 мл |
100 мл |
200 мл |
|
ПЕРЕДНІ ДВЕРІ |
аерозоль х 2шт; фарба під пістолет 200мл |
аерозоль х 2шт; лак під пістолет 250мл |
- |
аерозоль х 1-2шт; ґрунт під пістолет 100-200мл |
300 мл |
150 мл |
200 мл |
|
ЗАДНІ ДВЕРІ |
аерозоль х 2шт; фарба під пістолет 200мл |
аерозоль х 2шт; лак під пістолет 250мл |
- |
аерозоль х 1-2шт; ґрунт під пістолет 100-200мл |
300 мл |
150 мл |
200 мл |
|
Дах |
аерозоль х 3-4шт; фарба під пістолет 300-400мл |
аерозоль х 3-4шт; лак під пістолет 400мл |
- |
аерозоль х 1-4шт; ґрунт під пістолет 100-400мл |
400 мл |
200 мл |
400 мл |
|
КАПОТ |
аерозоль х 3-4шт; фарба під пістолет 250-350мол |
аерозоль х 3-4шт; лак під пістолет 350-400мл |
- |
аерозоль х 1-4шт; ґрунт під пістолет 100-400мл |
500 мл |
200 мл |
350 мл |
|
КРИШКА БАГАЖНИКА |
аерозоль х 3шт; фарба під пістолет 200-300мол |
аерозоль х 3шт; лак під пістолет 300-400мл |
- |
аерозоль х 1-3шт; ґрунт під пістолет 100-300мл |
400 мл |
200 мл |
300 мл |
|
ПЕРЕДНЄ КРИЛО |
аерозоль х 2шт; фарба під пістолет 150-200мол |
аерозоль х 2шт; лак під пістолет 250мл |
- |
аерозоль х 1-2шт; ґрунт під пістолет 100-200мл |
200 мл |
100 мл |
200 мл |
|
ЗАДНЄ КРИЛО (ЧЕТВЕРТЬ) |
аерозоль х 2шт; фарба під пістолет 150-200мол |
аерозоль х 2шт; лак під пістолет 250мл |
- |
аерозоль х 1-2шт; ґрунт під пістолет 100-200мл |
300 мл |
150 мл |
250 мл |
|
ПОРІГ |
аерозоль х 1шт; фарба під пістолет 50-100мол |
аерозоль х 1шт; лак під пістолет 100мл |
аерозоль х 1шт; ґрунт під пістолет 100мл |
аерозоль х 1шт; ґрунт під пістолет 100мл |
150мл |
50 мл |
100 мл |
|
БОКОВЕ ДЗЕРКАЛО |
аерозоль х 1шт; фарба під пістолет 50мл |
аерозоль х 1шт; лак під пістолет 100мл |
аерозоль х 1шт; ґрунт під пістолет 50мл |
аерозоль х 1шт; ґрунт під пістолет 100мл |
- |
- |
- |
|
БІЧНІ СТІЙКИ НА ДАХ |
аерозоль х 1шт; фарба під пістолет 50-100мол |
аерозоль х 1шт; лак під пістолет 100мл |
- |
аерозоль х 1шт; ґрунт під пістолет 100мл |
- |
- |
- |
|
КРИШКА БАГАЖНИКА ХЕТЧБЕК/ПОЗАДОРОЖНИК |
аерозоль х 3шт; фарба під пістолет 200-300мол |
аерозоль х 3шт; лак під пістолет 300-400мл |
- |
аерозоль х 1-3шт; ґрунт під пістолет 100-300мл |
400 мл |
200 мл |
300 мл |
Витрата фарби, лаку та ґрунту на окремі елементи автомобіля
Проведення фарбування авто або деталі вимагає використання різних продуктів, таких як ґрунтовки та праймери , підкладки, фарби, лаки тощо. Витрата залежить від типу продукту, а також від товщини шару, який необхідно нанести на основу. Теоретична витрата є приблизною, тому що кожен відтінок унікальний і може мати різну покриваність . У таблиці вище наведено стандартні параметри витрати ЛКП, у тому числі й аерозольних балончиків. Норма витрати фарби в аерозольному балоні на деталь вказана з урахуванням місткості 520 мл.
Чинники, що впливають на витрату фарби на автомобіль
Одним із ключових факторів є тип фарбопульта, що використовується при нанесенні фарби. Також впливає стан поверхні автомобіля та властивості самої фарби, такі як в'язкість та щільність.
Витрата фарби для фарбування автомобіля піддається впливу різних аспектів:
- характеристики поверхні машини та її фарбування;
- особливості фарбопульта та його тип;
- використовувані методики та технології робіт;
- властивості використовуваних лакофарбових матеріалів;
- необхідна товщина шару фарби.
Важливі особливості витрати фарби на авто , які потрібно врахувати
Вибір правильного фарбопульта може значно вплинути на ефективність використання фарби. Гладка та чиста поверхня вимагає меншої кількості фарби для покриття, ніж поверхня з дефектами та нерівностями. В'язкість, щільність та інші властивості фарби можуть суттєво впливати на її витрату при нанесенні.
Витрата автомобільної фарби в залежності від типу фарбопульта.
Розглянемо різні типи пістолетів (краскопультів), що застосовуються для фарбування автомобілів:
- HP ( High Pressure ) – фарбокопульт з високим тиском, який зазвичай витрачає велику кількість фарби при високому тиску, що забезпечує швидке та рівномірне покриття.
- LVLP ( Low Volume Low Pressure ) – фарбопульти з низьким об'ємом і низьким тиском, який витрачає менше фарби при нижчому тиску, що дозволяє економити матеріал і забезпечувати більш тонке та акуратне покриття.
- HVLP ( High Volume Low Pressure ) – фарбокопульт з високим об'ємом та низьким тиском, який також витрачає менше фарби при низькому тиску, що сприяє більш ефективному використанню матеріалу та створенню якісного покриття.
- RP ( Reduced Pressure ) – фарбокопульт зі зниженим тиском, який також може забезпечити економічну витрату фарби при зниженому тиску.
Стан поверхні авто
Автомобільна фарба повинна наноситися на підготовлену поверхню. Ідеальне фарбування починається з ідеальної попередньої роботи. Бруд, жир або старе покриття можуть перешкоджати адгезії автомобільної фарби, викликаючи потенційну корозію або появу плям на поверхні.
Нерівності або дефекти на поверхні потребують додаткової фарби для вирівнювання та приховування. У разі використання ґрунтовки з недостатньою адгезією або високою пористістю, витрата фарби збільшиться через необхідність нанесення додаткових шарів фарби. Навпаки, якісно підготовлена поверхня з гарною адгезією та мінімальними дефектами дозволить економити фарбу, оскільки дотримання технологічних умов нанесення дозволить отримати рівномірне покриття кузова чи деталі.
Властивості фарби
Витрата фарби для фарбування автомобіля також залежить від її властивостей. Висока в'язкість фарби може призвести до того, що вона буде важче розподілятися та проникати у дрібні ділянки поверхні, що потребує додаткових шарів для досягнення рівномірного покриття. З іншого боку, фарба з нижчою в'язкістю може легше наноситися та розподілятися, що сприяє економії матеріалу. Щільна фарба може бути більш ефективною у заповненні нерівностей та прихованні дефектів поверхні, що може знизити витрати фарби на додаткові шари. Однак вона також може вимагати більшої кількості розчинника для розведення, що збільшить витрату матеріалу. Таким чином, розуміння та облік властивостей фарби відіграють важливу роль в оптимізації витрати матеріалу при нанесенні.
Методики розрахунку витрати фарби для авто
Кожна з наведених нижче методик витрат фарби при фарбуванні автомобіля має свої переваги і може бути використана в залежності від конкретних умов та вимог проекту.
Витрата автоемалі досвідченим шляхом
Якщо потрібний точний розрахунок витрати фарби можна практичним методом визначити оптимальний літраж фарби для конкретного автомобіля шляхом нанесення на тестову поверхню. Після цього проводяться прості математичні розрахунки визначення площі, яку вистачило фарби. На основі отриманого результату визначається необхідна кількість фарби. Важливо враховувати, що на перший шар витрата фарби буде найбільшою, а наступні шари вимагають меншої кількості нанесення матеріалу, зазвичай, приблизно 0,15 літра на кв. метр для акрилових емалей.
Слід також врахувати, що витрата аерозольних балончиків фарби складає приблизно один стандартний балон (150 мл) на кожні 0,5 квадратного метра поверхні за максимально економного нанесення та якісної попередньої підготовки.
Використання вказівок виробника
Деякі виробники фарб вказують витрати на упаковці. Зазвичай вважають, що з фарбування 1 кв. метра кузова авто достатньо приблизно за чверть літра фарби. Ці розрахунки є й у рекомендаціях щодо витрати лаку, ґрунтовки та інших матеріалів. Для повного покриття всієї поверхні автомобіля в середньому потрібно від 2,5 до 3,5 літрів готової фарби.
Витрата фарби для фарбування авто в технічному паспорті
Основна інформація, що дозволяє дізнатися покриваність чи продуктивність тієї чи іншої фарби, часто вказується на інформаційній сторінці продукту або його технічному паспорті. Щоб дізнатися про витрату фарби по технічному листу, необхідно враховувати дві речі:
- Зверніться до сторінки продукту та подивіться на витрату фарби на метр². Витрата виражається або в 1 шарі, або в загальному/кінцевому.
Приклад: Готова для використання перламутрова фарба: 10 м²/л в один шар або Готова до використання перламутрова фарба: 5 м²/л.
Якщо вихід фарби виражений одному шарі, то для отримання загального кінцевого виходу просто розділіть його на 2 (шари). Якщо фарба має бути нанесена в 4 шари, то для отримання кінцевого виходу розділіть 10 м2 на 4 = 2,5 м2/л.
- Залежно від виробника в технічному паспорті вказується вихід чистого продукту (без затверджувача або розріджувача) або готового до використання продукту (змішаного з затверджувачем та розріджувачем та готового до розпилення).
Приклади: 1 л чистого лаку = 12 м² / 1 шар або 1 літр готового до використання лаку = 8 м² / 1 шар (600 мл лаку + 200 мл затверджувача + 200 мл розріджувача)
Іноді у технічному описі не вказується витрата квадратних метрах/літрах. Натомість вказується передбачувана товщина шару по мокрому і витрата в грамах на квадратний метр (г/м²). Метод товщини призначений лише для промисловців чи професіоналів.
Товщина сухого шару логічно обчислюється наступним чином: 1 кг фарби наноситься на 10 м2 або 100 г/м2. Ця фарба містить 50% летких речовин (VOC), тому її товщина становитиме 50 г/м2 або 50 мкм. Це остаточна пропонована кількість, яка є товщиною в мікронах на поверхні, звичайно ж, повинна наноситися в кілька прийомів, щоб уникнути потік.
Висновок
При фарбуванні автомобіля важливо враховувати не тільки витрату фарби, але й інших матеріалів, а саме витрату лаку на авто та витрату автомобільної ґрунтовки . Крім того, необхідно правильно підготувати автомобіль перед початком роботи, включаючи шліфування поверхні та знежирення , щоб забезпечити якісне та довговічне покриття.
Процес підготовки автомобіля може зайняти від 1 до 3 годин при базовій чистці, до декількох днів при капітальному ремонті та реставрації .
Вкрай важливо шліфувати грубі, корродовані або ділянки, що відшаровуються. Однак, якщо фарба не псується, повне видалення не є обов'язковим. Усуньте вм'ятини та подряпини. Використовуйте шпаклівку для кузова, щоб приховати дрібні дефекти. Серйозні пошкодження можуть вимагати відвідування автосервісу.
Використання наждакового паперу відповідної зернистості та забезпечення відсутності пилу перед нанесенням фарби має вирішальне значення для отримання гладкої та шовковистої поверхні.
Також варто звертати увагу на розрахунки, представлені в таблиці витрати фарби на автомобіль , щоб оптимізувати використання матеріалів та уникнути зайвих витрат. Ретельне планування та виконання всіх етапів роботи допоможуть досягти бажаного результату та забезпечити довговічність та якість лакофарбового покриття.