Захист прав споживачів

Права споживачів регулюються Законом України «Про захист прав споживачів», Господарським кодексом України, Цивільним кодексом України та іншими нормативно-правовими актами, що містять положення про захист прав споживачів.

Для інформування користувачів нашого сайту наведено далі витримки з деяких документів про захист прав споживачів. Повні версії документів можна переглянути на офіційному сайті zakon.rada.gov.ua.

Закон України "Про захист прав споживачів"

Розділ ІІ. Права споживачів та їх захист

Стаття 6. Право споживача на належну якість продукції

ч.2 Продавець (виробник, виконавець) на вимогу споживача зобов'язаний надати йому документи, що підтверджують належну якість продукції.

Стаття 7. Гарантійні зобов'язання

ч.3 Для продукції, споживчі властивості якої можуть з часом погіршуватися та становити небезпеку для життя, здоров'я, майна споживачів та навколишнього природного середовища, встановлюється термін придатності, що вказується на етикетках, упаковці або інших документах, що додаються до неї під час продажу, і який вважається гарантійним терміном.

Термін придатності обчислюється від дати виготовлення, яка також вказується на етикетці або інших документах, і визначається або часом, протягом якого товар придатний до використання, або датою, до настання якої товар придатний до використання.

Продаж товарів, на яких термін придатності не вказано або вказано з порушенням вимог нормативних документів, а також товарів, термін придатності яких минув, забороняється.

Стаття 8. Права споживача у разі придбання ним товару неналежної якості

ч.1 У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач у порядку та у строки, встановлені законодавством, має право вимагати:

  1. пропорційного зменшення ціни;
  2. безоплатного усунення недоліків товару у розумний термін;
  3. відшкодування витрат усунення недоліків товару.

ч.5 Продавець, виробник (підприємство, яке задовольняє вимоги споживача, встановлені частиною першою цієї статті) зобов'язані прийняти товар неналежної якості у споживача та задовольнити його вимоги.

ч.7 Під час заміни товару з недоліками на товар аналогічної марки (моделі, артикула, модифікації) належної якості, ціна на який змінилася, перерахунок вартості не провадиться.

Під час заміни товару з недоліками на такий самий товар іншої марки (моделі, артикула, модифікації) належної якості перерахунок вартості товару з недоліками у разі підвищення ціни здійснюється виходячи з його вартості на час обміну, а у разі зниження ціни - виходячи з вартості на час покупки.

При розірванні договору розрахунки із споживачем у разі підвищення ціни на товар проводяться виходячи з його вартості на час пред'явлення відповідної вимоги, а у разі зниження ціни – виходячи із вартості товару на час покупки. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві в день розірвання договору, а у разі неможливості повернути гроші в день розірвання договору - в інший термін за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.

ч.8 У разі придбання споживачем продовольчих товарів неналежної якості, продавець зобов'язаний замінити їх на товари належної якості або повернути споживачеві сплачені ним гроші, якщо недоліки виявлені в межах терміну придатності. При цьому розрахунки зі споживачем здійснюються у порядку, передбаченому абзацом третім частини сьомої цієї статті.

ч.11 Вимоги споживача розглядаються після пред'явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, - технічного паспорта або іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу. Під час продажу товару продавець зобов'язаний видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з відміткою про дату продажу.

Стаття 9. Права споживача при придбанні товару належної якості

ч.1 Споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, у якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або за іншими причин не може бути використаний за призначенням.

Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, за винятком дня купівлі, якщо більш тривалий термін не оголошений продавцем.

Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом із проданим товаром.

Перелік товарів, які не підлягають обміну (поверненню) на підставах, зазначених у цій статті, затверджується Кабінетом Міністрів України.

ч.2 Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахунком вартості, або розірвати договір та отримати назад гроші у розмірі вартості поверненого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару у продаж. Продавець зобов'язаний у день надходження товару у продаж повідомити про це споживача, який потребує обміну товару.

Стаття 17. Права споживача у сфері торговельного та інших видів обслуговування

ч.2. Споживач має право на вільний вибір продукції у зручний для нього час з урахуванням режиму роботи продавця (виконавця).

Продавець (виконавець) зобов'язаний всіляко сприяти споживачеві у вільний вибір продукції.

Забороняється примушувати споживача набувати продукції неналежної якості або непотрібного йому асортименту.

ч.3 Продавець (виконавець) зобов'язаний надати споживачеві достовірну та доступну інформацію про найменування, належність та режим роботи свого підприємства.

ч. 4 Споживач має право на перевірку якості, безпеки, комплектності, міри, ваги та ціни, що купується (замовляється), демонстрацію безпечного та правильного її використання. На вимогу споживача продавець (виконавець) зобов'язаний надати йому контрольно-вимірювальні прилади, документи про якість, безпеку, ціну продукції.

Додаток N 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 19 березня 1994 р. N 172

Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню)

Продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни

Непродовольчі товари:

  • фотоплівки, фотопластинки, фотографічний папір
  • корсетні товари
  • парфюмерно-косметичні вироби
  • пір'яно-пухові вироби
  • дитячі іграшки м'які
  • дитячі іграшки гумові надувні
  • зубні щітки
  • мундштуки
  • апарати для гоління
  • помазки для гоління
  • розчіски, гребенці та щітки масажні
  • сурдини (для духових музичних інструментів)
  • скрипічні підбороддя
  • рукавички
  • тканини
  • тюлегардинні і мереживні полотна
  • килимові вироби метражні
  • білизна натільна
  • білизна постільна
  • панчішно-шкарпеткові вироби
  • товари в аерозольній упаковці
  • друковані видання
  • лінійний та листковий металопрокат, трубна продукція, пиломатеріали, погонажні (плінтус, наличник), плитні
  • матеріали (деревноволокнисті та деревностружкові плити, фанера) і скло, нарізані або розкроєні під розмір, визначений покупцем (замовником)
  • аудіо-, відеокасети, диски для лазерних систем зчитування із записом
  • вироби з натурального та штучного волосся (перуки)
  • товари для немовлят (пелюшки, соски, пляшечки для годування тощо)
  • інструменти для манікюеру, пдикюру (ножиці, пилочки тощо)
  • ювелірні вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння